Paula NordströmEduskuntavaalit on käyty, ja Vihreät saivat mahtavan vaalivoiton. Nousimme kymmenestä paikasta viiteentoista, ja saimme kansanedustajan läpi Keski-Suomesta, Savo-Karjalasta ja Kaakkois-Suomesta. Lisäksi Helsingissä ja Pirkanmaalla saatiin lisäpaikka.

Oma äänimääräni nousi hienosti 527:stä 870:een, ja haluan kiittää kaikkia äänestäjiäni ja kaikkia kampanjaani tukeneita. Lohjalla Vihreiden ääniosuus oli 7,2 prosenttia, missä on 0,6 prosenttia nousua edellisiin eduskuntavaaleihin. Uudellamaalla Vihreiden osuus nousi kokonaisella prosenttiyksiköllä 10,1 %:iin.

Ensimmäinen kiitos kuuluu Lohjan Vihreille. Ilman yhdistyksen rahallista tukea kampanjan tekeminen olisi ollut aivan mahdotonta. Kiitos myös nimettömänä pysyttelevälle henkilölle, joka sponsoroi esitteitteni painokulut.

Vaalikampanjassa on paljon tekemistä. On täytettävä kymmeniä vaalikoneita, on kirjoitettava mielipidekirjoituksia, järjestettävä tilaisuuksia, käytävä paneeleissa ja vaalivideoiden kuvauksissa, suunniteltava ja tehtävä mainontaa sekä pidettävä silmällä kampanjan rahatilannetta. Suuri kiitos kampanjapäällikölleni Harrille tsemppaamisesta, tekstien stilisoimisesta, autonkuljettajana olemisesta ja monesta muusta asiasta. Yksinkertaisesti siitä, että hän piti kaikki langanpäät hyppysissä.

Kampanjan arvokkain luottopelaaja on ollut Teija. Kun on tarvittu käsiä vaalitilaisuuden järjestämiseen tai työparia esitteitä jakamaan, Teija on aina ollut valmiina. Hänenlaisensa luottohenkilöt ovat jokaisessa kampanjassa kultaakin kalliimpia.

Kampanjaa ei voisi tehdä ilman paikallisten vihreiden vahvaa tukea. Tässä suuri kiitos kuuluu Arille, joka paikallisyhdistyksen puheenjohtajana teki hyvää työtä koordinoidessaan toritapahtumia ja esitteiden jakoa sekä osallistui aktiivisesti kaikkiin tilaisuuksiini.

Ja tietenkin kiitos kuuluu kaikille teille, jotka jaoitte esitteitä, kampanjoineet torilla, esiinnyitte vaalitilaisuuksissa, jaoitte kirjoituksiani sosiaalisessa mediassa, vinkkasitte tutuille ehdokkuudestani, soitelitte, tekstailitte ja tsemppasitte. Kaikesta siitä, mitä kampanjan eteen voikaan tehdä. Kampanja ei olisi ollut sama ilman teitä.

Näissä vaaleissa ilmapiiri on ollut paljon myönteisempi kuin viime vaaleissa. Erityisesti minua ilahduttaa, että ajatus perustulosta on saanut kannatusta yli puoluerajojen. Olen iloinen myös siitä, että kaksi ensimmäistä maahanmuuttajaa on valittu Eduskuntaan. Toinen heistä on vihreiden Ozan Yanar.

Olen oikein tyytyväinen vaalitulokseeni ja puolueen yleiseen vaalimenestykseen. Se hivenen harmittaa, että Uudenmaan Vihreiltä jäi lisäpaikka saavuttamatta niukkaakin niukemmin. Inka Hopsu oli tuloslistan sijalla 36, kun 35 edustajaa valitaan.

Vihreät kansanedustajat Uudeltamaalta ovat Jani Toivola, Johanna Karimäki ja Jyrki Kasvi. Onnea valituille! Voitte olla varmoja, että tulen olemaan teihin yhteydessä Lohjan ja Länsi-Uudenmaan asioissa. Tehdään yhdessä vihreämpi Uusimaa!

– Paula