Valtuutettu Eija Tommila Vihreän valtuustoryhmän puolesta esitti seuraavan aloitteen:

”Meillä on tuossa vastapäätä aivan upea kirjastolaitos, jossa on erin omainen kirja-, äänilevy-, elokuva- ja lehtitarjonta. Lehtilukusalissa on val ta kunnan luetuimmat sanomalehdet, aikakauslehtiä ympäri maailmaa ja runsas valikoima eri alojen ammatti- ja harrastelehtiä. Lehtilukusali on auki kirjaston aukioloaikoina, ei siis sunnuntaisin. Moni kuntalainen mielellään kävisi lukemassa maailman uutisia ajankohtana, jolloin siihen on enemmän aikaa eli viikonloppuna.

Lukusalin pystyy tietojeni mukaan pitämään avattuna siten, että muu osa kirjastoa on samanaikaisesti suljettuna. Lehtilukusalin toimintaa voisikin sunnuntaina valvoa pitkäaikaistyötön ja näin hyöty sen avaamiseksi olisi kannatettavuudessaan vielä laajempi.

Valtuustoaloitteenani esitänkin, että lehtilukusalin aukioloa sunnuntaisin ja työttömän palkkaamista tehtävään selvitetään, ja että tarvittaviin toimenpiteisiin sen avaamiseksi ryhdytään pikaisesti.”

Päätös Valtuusto päätti lähettää aloitteen kaupunginhallituksen valmisteltavaksi.