Onnea Kartsa 30-vuotta

Minulla on ollut kunnia olla Katupalveluyhdistys Kartsa Ry:n toiminnassa mukana vuodesta 1995. Jokainen Lohjalainen tunnistaa Kartsan keltaiset liivit ja auton kaduilla, vaikka sen toiminta onkin muuttunut monesti ajan kuluessa.

Kartsa aloitti toimintansa Lohjalla vuonna 1987 Lohjan seurakunnan toimintana, johon se pyysi Lohjan kaupungin yhteistyökumppanikseen. Tuohon aikaan katupäivystyksen hoitivat seurakunnan ja kaupungin nuoriso-ohjaajat vuorotellen työajallaan ja heidän apunaan oli vapaaehtoisia Näin toimittiin pitkään vuoroin seurakunnan tiloissa ja vuoroin Lohjan kaupungin tiloissa. Kartsa muuttui yhdistykseksi vuonna 2001, jotta Kartsalla olisi mahdollisuus hakea erilaisia avustuksia ja solmi yhteistyösopimuksen Lohjan kaupungin kanssa.

Pitkään Kartsa päivysti kaduilla perjantaisin, juhlapyhien aattoina sekä koulun päättäjäisissä. Päivystäminen tarkoittaa sitä, että kartsapäivystäjät liikkuvat nuorten parissa, keskustelevat nuorten kanssa, antavat tarvittaessa ensiapua sekä ohjaavat tarvittaessa oikean avun piiriin.

Katupalveluyhdistys Kartsa ry on yhdistyksenä todella tärkeä yhteydenrakentaja. Se kokoaa yhteen nuorista välittäviä aikuisia, jotka haluavat olla esimerkkinä ja tukena lohjalaisille nuorille. Nuoret puolestaan ovat kiitollisia siitä, että heitä halutaan auttaa. Kartsa-apu ei perustu työsuhteeseen tai palkkioihin vaan vapaaehtoistyöhön. Yhdistyksen jäsenenä on mahdollisuus kohdata nuoria sellaisena, kuin he itse ovat. Saamme keskustella heidän kanssaan, olla apuna, ja mikä tärkeintä, olla läsnä. Kartsalainen ei ole nuorille kuka tahansa.

Nuorten elämän haasteita ja muutoksia ei voi olla näkemättä Kartsan toiminnassa, ja siksi on tärkeää, että Kartsa pystyy näissä nuorten muutoksissakin olemaan läsnä. Kartsa on taas muutoksen edessä. Myös sinä voit olla tässä muutoksessa mukana.

Katupalveluyhdistys viettää syntymäpäiviään 29.09.2017 klo 18.00 alkaen Harjulan salissa, johon kaikki ovat tervetulleita. Juhlallisen kahvitilaisuuden ohjelma on hyvin kartsalainen. Luvassa historian havinaa ja tulevaisuuden tuulia monin eri aistein nautittuna. Ilmoittautua voi minulle 22.9.2017 mennessä: jani.meling@gmail.com.

Syksyisin terveisin;

Jani Méling (vihr.)
Kaupungin valtuutettu
Lapset, nuoret ja perheet lautakunnan puheenjohtaja