GUNNARLAN TONTTIEN HINNOITTELUPÄÄTÖS

Arvoisa puheenjohtaja, arvon valtuutetut, viranhaltijat ja kautta aikojen Lohjan valtuuston ensimmäistä etäkokousta seuraava yleisö

Kun pari, kolme vuotta sitten olin ystäväni kanssa iltakävelyllä ns. Gunnarlan uudella puolella, herätti minussa jonkinlaista epäuskoa se aavekaupunki, jonka kaduilla kuljin. Tiet ja kevyen liikenteen väylät oli asfaltoitu, liikennemerkit ja istutukset paikoillaan ja katuvalot paloivat. Yhtään valmista taloa alueella ei ollut. Tunnelma oli unenomainen. Ajattelin tuolloin, että tokkopa nämä tontit koskaan taloista täyttyvät.

Olin väärässä. Ja hyvä niin. Gunnarlan tontit ovat muodostuneet todella suosituiksi osto- ja vuokrauskohteiksi. Voisi sanoa, että kysyntä on jopa ylittänyt tarjonnan. Ja nyt olemme päättämässä seuraavan tonttisetin hinnoitteluista. Tavoitteena on saada Lohjan tonttitarjonta ajan tasalle ja myytävät ja vuokrattavat tontit näkyville mahdollisimman pian.

Lämmin kiitos kaikille  viranhaltijoille ja luottamushenkilöille, jotka ovat jo vuosia sitten uskoneet Gunnarlan alueen vetovoimaan. Kaavoitus on edennyt ja alueen infraa on rakennettu hienosti luottaen siihen, että viimeistellyn alueen tontit ovat rakentajien keskuudessa kysytympiä. Ja juuri näin on varmasti ollut. Aavekaupunki on muuttunut asutuksi ja moderniksi pientaloalueeksi.

Iso merkitys on luonnollisesti ollut Tynninharjun eritasoliittymän sekä Gunnarlankadun rakentamisella. Pussinperällä olleesta kaupunginosasta tuli näiden myötä toimiva ja jouhevasti saavutettava kokonaisuus. Eli aluesuunnittelun kokonaisuus on todellakin onnistunut mainiosti.

Gunnarlan alue on erittäin suosittu myös siksi, että alue sijaitsee loistavien ulkoilumahdollisuuksien äärellä. Golfkentän läheisyyden lisäksi Harjun polut ja ulkoilureitit tarjoavat erinomaiset mahdollisuudet kävelyyn, juoksuun, hiihtoon ja maastopyöräilyynkin. Harju on meille lohjalaisille yhtä tärkeä osa lohjalaisuuttamme kuin järvien vedet. Siksi onkin tärkeää, että pidämme korvaamattomasta harjustamme myös huolta. Rakentamisellakin on siis rajansa, ja Gunnarlan kohdalla Harjun puoleinen raja on nyt tullut vastaan.

Toki alueella on omat, ajoittaista pohdintaa herättävät yksityiskohtansa. Lähikauppaa ei varsinaisesti ole, mutta toki kaavassa on päivittäistavarakaupallekin tonttivaraus. Tynninharjun kaupalliset palvelut ovat varsin lähellä, mikäli liikkuu autoillen. Kävellen ja esim. pienten lasten kanssa liikkuville lähikauppa olisi kuitenkin alueelle tervetullut lisä. Ehkäpä kauppa saadaankin sitten, kun raviradan alue vapautuu asuntomessujen pysäköintipaikan roolista ja tilalle kohoaa yrityskeskittymä.

Toinen keskustelua ja pohdintaa herättävä seikka on pienten koululaisten turvallinen kulku lähikouluun, joka on Ojamonharjun yhtenäiskoulu. Eritasoliittymän lukuisat risteykset eivät ole pienille koululaisille turvallisia, ja vastaavasti metsän kautta kulkeva reitti voi muista kuin liikenteen syistä tuntua pienestä lapsesta pelottavalta. Aika näyttää, mikä on lopulta Ojamonharjun ja Metsolan koulujen rooli alueen oppilaiden jakautumisessa.

Arvoisa puheenjohtaja

Tuosta aavekaupungin fiiliksestä on jäljellä vielä pieni palanen. Bussipysäkit. Uskollisesti niitä talvisin aurataan ja sini-valkoinen liikennemerkki kertoo kunkin pysäkin sijainnin. Jos olisin uusi lohjalainen, voisin helposti erehtyä ja mennä pysäkille odottelemaan seuraavaa bussia. Ainakin, jos olisin tänne pääkaupunkiseudulta muuttaneena tottunut siihen, että aikatauluja ei tarvita, koska seuraava bussi tulee muutaman minuutin päästä. No, tovin jos toisenkin saisin pysäkillä seisoskella. Siinä seisoessani voisin sitten pohdiskella Lohjan julkisen liikenteen tilaa. Googlettaisin ehkä. Löytäisin tiedon, että kyllä Gunnarla on kirjattu osaksi Lohjan joukkoliikennesuunnitelmaa jo jokunen vuosi sitten. Eli kyllä siellä periaatteessa bussin pitäisi kulkea. Mutta käytännössä ei sitten kuitenkaan. Sen kyllä huomaisin, jos pysäkkiseisoskelua jatkaisin. Ehkäpä siinä seisoessani vielä lähettäisin sähköpostin jollekin viranhaltijalle ja luottamushenkilölle ja kysyisin, mikähän on Lohjan joukkoliikenteen tulevaisuus. Että kauankohan minun vielä täytyy odottaa.

Vihreä ryhmä kiittää kaikkia Gunnarlan alueen kehittämisessä mukana olleita ja toivoo, että tulevat tontit saavat talonsa ja asukkaansa yhtä nopeasti, kuin alueen edellisetkin tontit. Samalla toivotamme kaavoituspuolelle tsemppiä Muijalan alueen työstämisen kanssa. Toivottavasti saamme mahdollisimman pian Lohjalle lisää vetovoimaisia tontteja tarjolle.

Kiitos.

Laura Skaffari