Kirjoittajavieras Laura Skaffari (Länsi-Uusimaa 6.5.2022)

Muistan tarkkaan sen hetken, jolloin ymmärsin roskan heittämisen luontoon olevan todella typerää. Olin tuolloin 7-vuotias, juuri partion aloittanut sudenpentu. Ryhmämme oli tutustumassa Lappeenrannan Linnoitukseen, ja kierroksen päätteeksi saimme ryhmämme ohjaajalta tikkarit. Innoissani riivin paperin tikkarin päältä. Tikkarin työnsin suuhun, paperin pudotin maahan. Ohjaajamme Maikki pysähtyi eteeni, kyykistyi ja katsoi minua tiukasti silmiin kysyen, mitä olin juuri tehnyt. Pallomaisen tikkarin pyörivä liike suussani pysähtyi ja katsoin Maikkia hämmentyneenä. Hän osoitti maassa lojuvaa punaista Chupa Chups-roskaa kysyvä ilme kasvoillaan. Nyt ymmärsin. Kasvojeni sävy oli hetkessä lähes identtinen tikkarin värin kanssa. Enemmittä puheitta nappasin roskan maasta survaisten sen syvälle anorakkini taskuun.

Tuon 80-luvun alkupuolen tapahtuman jälkeen ovat roskani kulkeutuneet aina roskikseen. Takana on kymmeniä metsäretkiä sekä piknikejä puistoissa ystävien kanssa. Koskaan roskien kuljettaminen pois luonnosta tai puistosta ei ole ollut ongelma. Yleensä reppuni on ollut paluumatkalla kevyempi kuin menomatkalla, joten hyvin olen jaksanut kantaa roskat kotiroskikseen.

Kevään tultua olemme jälleen kohdanneet sen tosiasian, että monien mielestä kädessä jaksaa kuljettaa täyttä tölkkiä, tupakka-askia tai karkkipussia, mutta pakkauksen tyhjentymisen jälkeen voimat käsissä ehtyvät ja pakkaus putoaa maahan. Lisäksi tuuli taitaa suorastaan imaista tyhjiä pakkauksia autojen avonaisista ikkunoista teiden varsille. Nykyisissä vaatteissa ei ilmeisesti ole myöskään taskuja, joihin suklaapatukan käärepaperin tai tyhjän nuuskapurkin voisi sujauttaa siksi aikaa, kunnes löytää roskiksen.

Toivoisin kaikkien ihmisten käsilihasten toimivat jatkossa siten, että roskat saadaan kädestä pudottamisen sijaan sujautettua taskuun tai laukkuun odottamaa roskiksen löytymistä ja autojen ikkunoita ei availla, mikäli niistä roskat ulos tuuleen tempautuvat. Vaikka toiveeni toteutuisi tästä päivästä alkaen, olemme silti nyt tilanteessa, jossa Lohjan maisemaa rumentavat ja luontoa kuormittavat tuhannet roskat. Nyt on Lohjan kevätsiivouksen aika! Lohjan kaupungin järjestämät Roskatalkoot ovat parhaillaan käynnissä. Jokainen voi napata ulkoilureissulle pussin mukaan ja noukkia roskia omien lenkkipolkujen varsilta. Lisäksi Lohjan Vihreät kutsuvat kaikki mukaan siivoamaan Harjun aluetta lauantaina 7.5. klo 14-16. Pidetään Lohja ja luonto roskattomina!

Kirjoittaja on lohjalainen roskien noukkija sekä alue- ja kaupunginvaltuutettu