Arvoisa puheenjohtaja sekä muut läsnäolijat ja kuuntelijat

Liian moni seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluva henkilö kokee edelleen syrjintää ja kiusaamista. Moni piilottelee minuuttaan kouluissa, työpaikoilla ja jopa lähipiirissään, sillä he pelkäävät ivaa, kiusaamista ja torjuntaa. Surullisen moni tekeekin sen ratkaisun, että pitää kaappinsa eli sydämensä ovet lukittuina, jottei joutuisi syrjinnän kohteeksi.
Onko tämä oikein? Onko tämä tasa-arvoa ja ihmisyyttä?

Ei ole. Siksi Pride-tapahtumia ja myös Pride-liputuksia tarvitaan edelleen. Olen ylpeä ja kiitollinen siitä, että Lohjan kaupunginhallitus päätti nyt käsissämme olevan aloitteen toimesta, että Lohjalla nostettiin tänä kesänä ensimmäistä kertaa sateenkaariliput kahteen salkoon. Kiitos siis niin kaupunginhallituksen enemmistölle kuin viranhaltijoillekin!

Sateenkaariliputuksella Lohjan kaupunki osoitti tukensa ja kunnioituksensa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille. Tätä varten liputuksia, siis kaikkia liputuksia järjestetään. Osoittamaan kunnioitusta tiettyä asiaa tai ihmisryhmää kohtaan. Kysymys kuuluukin, onko Lohjan kaupungin tehtävä osoittaa tukea ja kunnioitusta seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille. Vihreän valtuustoryhmän mielestä kyllä.

Liputusta on myös kritisoitu ja vastustettu, kuten olemme jo tänäänkin kuulleet. Perusteluina on kuultu mm. se, että lipputangossa ei kuuluisi liehua muu kuin Suomen lippu tai se, että muille vähemmistöille ei liputeta. Mitäpä, jos sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöille kirjattaisiin kalenteriin ihka oma päivänsä ja tuona päivänä liputettaisiin siniristilipun voimin? Päivän nimi voisi olla vaikkapa yhdenvertaisuuden ja ihmisyyden päivä. Minulle sekin vaihtoehto sopii kyllä. Kunnioitammehan me nytkin Suomen lipun voimin erilaisia merkityksellisiä asioita, arvoja ja ihmisryhmiä. Liputamme niin suomalaisen kirjallisuuden, lasten oikeuksien kuin äitien ja isien kunniaksi. Ja suositus on, että liputamme myös esim. saamelaisten ja romanien kunniaksi.